استفاده از لوله آلومینیوم و لوله مسی

استفاده از لوله آلومینیوم و لوله مسی

استفاده از لوله آلومینیوم و لوله مسی

در این مقاله به استفاده از لوله آلومینیوم و لوله مسی در صنایع مختلف اشاره میشود و اینکه چرا در صتعت تهویه هوا از لوله های آلومینیوم استفاده میشود؟

استفاده از مس و انتقال گرما

سازندگان سیستم های خودرو از مس برای لوله های انتقال حرارت خودرو استفاده می کردند تا زمانی که فهمیدند آلومینیوم به عنوان یک ماده برتر است. سیستم های تهویه مطبوع و تبرید یکسان نیستند، اما لوله های آلومینیومی به دلایل مشابه بودن با مس جایگزین آن می شوند.

تبدیل لوله های مسی به لوله های آلومینیومی در صنعت خودرو دهه های پیش به پایان رسید. اکنون تنها واحدهای مبدل حرارتی تمام آلومینیومی را در صنعت پیدا می کنید.

لوله های آلومینیومی برای سیستم های HVAC

سیستم های تهویه مطبوع و تبرید یکسان نیستند. اما آلومینیوم در حال تبدیل شدن به مواد لوله انتخابی در برنامه های HVAC نیز می باشد. چرا؟

  • قیمت آن کمتر از مس است
  • به مراتب از مس فراوانتر است
  • از مس سبک تر است
  • قابل بازیافت است

هنگامی که از آلومینیوم برای لوله‌ها و پره‌ها استفاده می‌کنید، برخلاف محلول‌های لوله مسی و پره‌های آلومینیومی، مبدل حرارتی سبک‌تری به دست می‌آورید. یک سیستم تمام آلومینیومی تعادل گالوانیکی مواد را بهبود می بخشد، مقاومت در برابر خوردگی بهتر و کاهش عملکرد انتقال حرارت کمتری را در طول سرویس ارائه می دهد.

همچنین با آلومینیوم انعطاف‌پذیری بیشتری در طراحی خواهید داشت و بازیافت آسان‌تر است.

بسیاری از مردم با چگونگی انتقال گرما در مس آشنا هستند. اگرچه درست است که رسانایی حرارتی آلومینیوم نصف مس است، اما در یک مبدل حرارتی، تفاوت در این ویژگی برای عملکرد انتقال حرارت کاملاً ناچیز است.

دلیل این واقعیت این است که عملکرد مبدل حرارتی تحت تسلط رسانایی رابط هوا است. بنابراین تفاوت عملکرد اندازه گیری واقعی بین مبدل های حرارتی مس و آلومینیوم محدود است.

آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است

یک نکته مهم دیگر که به نفع لوله های آلومینیومی است، مصونیت آن در برابر خوردگی است.

خوردگی شکل توسط یک واکنش شیمیایی که نیاز به اکسیژن، آب و اسید آلی دارد، ناشی از روغن های روان کننده معمولی ایجاد می شود. این یک نوع خرابی زودرس با مس در واحدهای تهویه مطبوع است. این یک مشکل طولانی مدت در مورد لوله های مسی برای کاربرد HVAC و تبرید بوده است.

خوردگی شکلی فقط در آلیاژهای مبتنی بر مس رخ می دهد. آلومینیوم در برابر آن مصون است. در نتیجه، جایگزینی مس با آلومینیوم مزیت دوگانه کاهش هزینه مواد اولیه اولیه و کاهش هزینه های گارانتی را ایجاد می کند، زیرا تخمین زده می شود که 10 درصد مبدل های حرارتی داخلی به دلیل خوردگی شکلی زودرس از کار می افتند.

تصمیمات تهویه مطبوع و تبرید مبتنی بر واقعیت

استدلال علمی برای جایگزینی لوله های مسی با آلومینیوم به تنهایی وجود دارد.

بخش سخت جایگزینی مس با آلومینیوم در ذهنیت مردم است و در واقع ایجاد یک تحول است. توصیه من این است که شواهد فنی را بررسی کنید و تغییر را ایجاد کنید. زیرا هرچه تجربه بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری برای ادامه راه حل های محصول خود دارید.(منبع)

برای مطالعه بیشتر درباره کرکره آلومینیوم به مطالب زیر مراجعه کنید:

در همین رابطه ببینید: