نور خطی چیست و چه کاربردی دارد؟

نور خطی چیست و چه کاربردی دارد؟

نور خطی چیست و چه کاربردی دارد؟

نور خطی چیست و چه کاربردی دارد؟

نور خطی چیست و چه کاربردی دارد؟ نور خطی به عنوان یک لامپ مستقیم (در مقابل لامپ های مربع یا گرد) مشخص می شود. این لامپ‌ها دارای سطح نوری طولانی هستند تا نور را در مکان بسیار باریک‌تری نسبت به چراغ‌های معمولی پخش کنند. معمولاً طول این چراغ‌ها زیاد است و به صورت آویزان از سقف، سطح روی سطح دیوار یا سقف نصب می‌شوند یا مستقیماً در سطح دیوار یا سقف فرو رفته‌اند.

نوآوری و دیزاین نوین

در گذشته، چیزی به عنوان نور خطی وجود نداشت. این امر نورپردازی برخی از ساختمان ها و همچنین مکان ها را دشوار می کرد. برخی از مناطقی که نورپردازی آنها بدون نور مستقیم دشوارتر بود، مثل فضاهای طولانی در خرده فروشی ها، انبارها و همچنین روشنایی اداری بود. از لحاظ تاریخی، این مناطق طولانی با لامپ‌های رشته‌ای بزرگ روشن می‌شدند که خروجی لومن مفیدی را ارائه نمی‌کردند و همچنین یک سیاهه از نور هدر رفته را ایجاد می‌کردند.

اولین به کار گیری نور خطی

نور خطی برای اولین بار در سازه ها در حدود دهه 1950 در فضاهای صنعتی با استفاده از لوله های فلورسنت مشاهده شد. همانطور که نوآوری رشد کرد، مورد استقبال بیشتری قرار گرفت، که منجر به استفاده از نور مستقیم در بسیاری از کارگاه ها، خرده فروشی ها و همچنین اتاق های صنعتی به همراه گاراژهای مسکونی شد. همانطور که تقاضا برای چراغ های مستقیم افزایش یافت، تقاضا برای یک محصول از نظر بصری دلپذیرتر با عملکرد به مراتب بهتر افزایش یافت. هنگامی که روشنایی LED در اوایل دهه 2000 ظاهر شد، ما شاهد جهش های بزرگ روشنایی غیرمستقیم بودیم.

روشنایی مستقیم LED برای خطوط نور پیوسته بدون مناطق تاریک (قبلاً در جایی که یک لوله فلورسنت تکمیل شده و یکی دیگر شروع شده است) مناسب است. با توجه به این که مقدمه نورپردازی خطی معرفی شده، نوع محصول از استقامت به استحکام با پیشرفت های زیبایی شناختی و بهره وری که به طور منظم توسط نیازهای روزافزون هدایت می شود، گسترش یافته است. این روزها که به نور مستقیم نگاه می کنیم، گزینه های مختلفی مانند مستقیم/غیر مستقیم، رنگ سفید قابل تنظیم، RGBW، کم نور و بسیاری موارد دیگر در دسترس است. این ویژگی‌های شگفت‌انگیز که مستقیماً در چراغ‌های ساختمانی پر شور بسته‌بندی می‌شوند، می‌توانند محصولاتی بی‌نظیر ایجاد کنند.

انواع نور خطی چیست؟

چراغ‌های مستقیم در حال حاضر در گزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به زمانی که سال‌ها قبل برای اولین بار ارائه شد، در دسترس هستند. وقتی نگاهی به نصب می اندازیم، چراغ های خطی را می توان به صورت فرورفته، روی سطح یا معلق قرار داد. وقتی صحبت از امتیاز IP (امنیت ورود) به میان می‌آید، محصولات متعددی در حدود IP20 هستند، با این وجود چراغ‌هایی را در بازار خواهید یافت که دارای رتبه IP65 هستند (به این معنی که برای آشپزخانه، دستشویی‌ها و مناطقی که آب وجود دارد مناسب هستند). ابعاد نیز می تواند به طور قابل توجهی با نور خطی متفاوت باشد. شما می توانید آویزهای انفرادی با نور مستقیم یا طول بیش از 50 متر داشته باشید. اینها می توانند به اندازه کافی بزرگ باشند که یک منطقه یا نورهای مستقیم کمی را برای احساس یا روشنایی کار مانند چراغ های زیر کابینت روشن کنند.

نور خطی در کجا استفاده می شود؟

به دلیل تطبیق پذیری نور خطی، موارد در طیف وسیعی از برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در گذشته، ما از نور خطی استفاده می‌کردیم که معمولاً در فضاهای تجاری مانند خرده‌فروشی و همچنین محل‌های کار استفاده می‌شد، اما در حال حاضر شاهد افزایش روزافزون نور مستقیم در مدارس و حتی در کاربردهای خانگی برای روشنایی محیط هستیم.(منبع)