مقاطع آلومینیوم چیست؟

مقاطع آلومینیوم چیست؟

مقاطع آلومینیوم چیست؟

تعریفی از مقاطع آلومینیوم

مقاطع آلومینیوم چیست؟ شاید برای شما این سوال پیش بیاید که مقاطع آلومینیوم به چه نوع آلومینیومی گفته میشود. در جواب باید گفت: مقاطع آلومینیوم شکل های جامد، نیمه توخالی و توخالی هستند. که از آلومینیوم ساخته شده و در ساخت همه چیز از لوازم خانگی گرفته تا خودرو استفاده می شوند.

این فرآیند که با نام اکسترود کردن آلومینیوم نیز از آن یاد میشود با یک بلوک استوانه ای جامد یا شمش فلزی آغاز می شود. تا زمانی که فلز نرم شود حرارت داده می شود و سپس از قالب فولادی عبور داده می شود تا اجزای سبک وزن، قوی و مقاوم در برابر خوردگی تولید شود که به شکل دهانه قالب هستند.

دو روش مرسوم اکسترود کردن آلومینیوم عبارتند از:
اکستروژن مستقیم

این رایج ترین روش است. شمش در یک محفظه ثابت قرار می گیرد. در حالی که یک قوچ هیدرولیک در حال حرکت است تا آن را از طریق دهانه قالب عبور دهد، آلومینیوم در همان جهتی جریان می یابد که قوچ حرکت می کند.

اکستروژن غیر مستقیم

در این روش قالب در جای خود باقی می ماند در حالی که شمش آلومینیومی و ظرف به صورت هماهنگ حرکت می کنند. فشار قوچ، فلز نرم را وادار می کند تا از طریق دهانه قالب در جهت مخالف قوچ جریان یابد. به این اکستروژن معکوس نیز می گویند.

فرآیند اکستروژن می تواند پیوسته، برای تولید اجزای بلند، یا نیمه پیوسته، برای تولید قطعات زیادی باشد، و اندازه قطعات می تواند از یک میلی متر تا چند فوت متغیر باشد. اکستروژن ها به دلیل وزن سبک و چکش خواری آلومینیوم، مانند پروفیل های توخالی و چند محفظه ای که هرگز با فلزات دیگر امکان پذیر نیست، می توانند در اشکال پیچیده ساخته شوند.

انواع مدل های مقاطع آلومینیوم

اکستروژن را مانند فشار دادن خمیر دندان از یک لوله در نظر بگیرید. جریان پیوسته خمیر دندان شکل نوک گرد را به خود می گیرد، همانطور که اکستروژن آلومینیومی شکل قالب را به خود می گیرد. اگر نوک یک لوله خمیر دندان را صاف کنید، یک روبان صاف از خمیر دندان خارج می شود. اگر نوک را تغییر دهید، می توانید شکل کاملاً متفاوتی تولید کنید. با کمک پرس های هیدرولیک قدرتمند که می توانند 100 تا 15000 تن فشار وارد کنند، می توان آلومینیوم را تقریباً به هر شکلی که قابل تصور باشد اکسترود کرد.

کنترل دما

در طول اکستروژن، حفظ کنترل دما یک عنصر حیاتی در فرآیند است. دمای ظرف باید همیشه در طول چرخه، از بالا به پایین و جلو به عقب ثابت بماند. دما توسط آلیاژ مورد استفاده و شکل اکسترود شده محدود می شود. به عنوان مثال، دمای اکستروژن کمتر معمولاً اشکالی با سطوح با کیفیت بهتر و ابعاد دقیق تر ایجاد می کند، در حالی که دماهای بیش از حد ممکن است استحکام کششی را کاهش دهد.

توانایی آلومینیوم برای هدایت گرما، آن را برای استفاده به عنوان محافظ حرارت یا اجزای انتقال حرارت ایده آل می کند. سطح قطعات اکسترود شده را می توان به روش های مختلفی مانند آنودایز کردن، رنگ آمیزی و پوشش پودری تکمیل کرد. هر فرآیند پوششی با ویژگی های منحصر به فرد ایجاد می کند که می تواند در کاربردهای تجاری، صنعتی و مصرفی بی شماری مورد استفاده قرار گیرد.

هالکو با پرس های اکستروژن، ظرفیت عرضه همه اشکال، اندازه ها، آلیاژها و تمپرها را با استفاده از روش های اکستروژن مستقیم و غیرمستقیم دارد. از اکستروژن های استاندارد و سفارشی که نیاز به روش های اساسی (مانند برش دقیق، سوراخ کاری، ضربه زدن یا پانچ کردن) دارند تا قطعات و مجموعه های کاملاً تمام شده، ما می توانیم تمام نیازهای اکستروژن شما را برآورده کنیم.

برای اینکه بدانید اکستروژن های آلومینیومی در صنعت شما چه کاری می توانند انجام دهند، به ما مراجعه کنید.(منبع)

برای مطالب بیشتر درباره آلومینیوم:

در همین رابطه ببینید:
تولید مقاطع سفارشی آلومینیوم
تولید مقاطع سفارشی آلومینیوم